Workshoppen havde fokus på relationsbåret kommunikation og stor lokal forankring. De 20 deltagere kom med mange aktive og konstruktive ideer, og udviklingskonsulenter præsenterede befolkningsudviklingen og forskellige prognoser for fremtiden.
Undersøgelsen, som blev diskuteret på workshoppen, afslørede, at relationer og fællesskaber er afgørende faktorer for, at borgere tiltrækkes og fastholdes i Fanø Kommune. Både fastboende og udefrakommende anser Fanø som et fantastisk sted at bo. I stedet for en traditionel kommunebranding-kampagne har kommunen valgt at fremhæve og styrke sit stærke brand og sin appel, især for børnefamilier og de unge generationer.
Næste skridt i bosætningsarbejdet er at række ud til relevante aktører for at inddrage dem i processen og udarbejde konkrete initiativer og indsatser.
Fanø Kommunes bosætningsundersøgelse blev gennemført i februar og marts med deltagelse af 600 respondenter, hvoraf cirka halvdelen er fastboende. Formålet med undersøgelsen var at forstå, hvordan kommunen kan tiltrække og fastholde borgere. Resultaterne offentliggøres, når databehandlingen er færdig.